تبلیغات
دانلود رایگان مقاله آی اس آی درخواستی( Free DOWNLOAD ISI Papers )،بانک و مرجع مقالات علمی و تخصصی، پروژه، دریافت و دانلود رایگان+مجلات و نشریات آی اس آی - تدوین فرضیه در مقالات یا پایان نامه ها چگونه انجام می پذیرد؟
 
دانلود رایگان مقاله آی اس آی درخواستی( Free DOWNLOAD ISI Papers )،بانک و مرجع مقالات علمی و تخصصی، پروژه، دریافت و دانلود رایگان+مجلات و نشریات آی اس آی
علم و گسترش آسان و ارزان و با کیفیت(هدف ما هموار کردن مسیر پژوهش) Easy, cheap and high quality science and development
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : edy
--------------------------------

--------------------------------------------------------------
برای عضویت در "سیمرغ سعادت" و دریافت مطالب قرار گرفته در بلاگ از طریق ایمیل تان و اطلاع از بروزرسانی ، کافی است در خبر نامه زیر عضو گردید .





Powered by WebGozar



 
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای فعالیت را افزایش دهیم؟















 
>translator
Powered by Translate
>translator
 undefined 
Bookmark and Share

پس از انتخاب و تعریف و تبیین مسئله باید محقق تصویرى ذهنى از چگونگى متغیرها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر ارائه دهد تا براساس آن تلاش کاوشگرانهٔ خود را آغاز کند و از صحت و سقم آن اطمینان حاصل نماید؛ بنابراین، اقدام به تدوین و تبیین قضایاى فرضى و پیشنهادى در چارچوب مسئله تحقیق خود مى‌نماید، به‌نحوى‌که چگونگى متغیر یا پدیده و نیز روابط آنها را با یکدیگر توضیح دهد.

فرضیه‌سازى یکى از مراحل حساس تحقیق را تشکیل مى‌دهد؛ چرا که فرضیه‌ها نقش راهنما را دارند و به فعالیت‌هاى تحقیقاتى جهت مى‌دهند. فرضیه‌ها به محقق کمک مى‌کنند تا از بین مسیرهای مختلف و فراوان رسیدن به نتیجه تنها چند مورد آن را که بیش از همه نزدیک‌تر به مقصد بنظر مى‌رسد، برگزیند و سهل‌الوصول‌ترین راهها و محتمل‌ترین جهت‌ها را براى رسیدن به هدف تحقیق انتخاب کند.

 

 

مفهوم و تعریف فرضیه

براى روشن شدن مفهوم فرضیه از مثال‌هاى ساده و روزمره شروع مى‌کنیم. فرض کنید برق خانه‌اى قطع شده و صاحبخانه با مشکل روبرو گردیده است. مسئله او این است که علت قطع برق چیست؟ در عالم تفکر و با استفاده از معلومات کلى و شناخت‌هاى قبلى چند حدس یا گمان به ذهن او خطور مى‌کند؛ مثلاً امکان دارد فیوز کنتور دچار مشکل شده باشد (پریدن یا سوختن). امکان دارد عیب از اتصال سیم‌هاى برق باشد. امکان دارد از کارخانه برق قطع شده باشد و نظایر آن. اینها همه تصورات ذهنى هستند که براى او بوجود مى‌آید و منشأ آنها نیز معلومات قبلى و قضایاى کلى هستند که نسبت به آنها آگاهى دارد.

 

تمام این تصوّرات ذهنى که براى او بوجود مى‌آید، در واقع فرض‌هایى هستند که در ذهن او نقش مى‌بندند و ذهن او را به سمت آن جهت مى‌دهند تا تلاش کاوشگرانه خودش را براى حل مسئله قطع برق در راههاى معدودى به کار گیرد. او بلافاصله شروع به کاوش و تحقیق در مورد هر یک از آنها مى‌کند و ابتدا سهل‌ترین و محتمل‌ترین راه را انتخاب و آزمایش مى‌کند؛ مثلاً ممکن است ابتدا به سراغ کنتور برود و با مشاهده  آن از وضعیت فیوز آگاهى یابد.

 اگر مشکل از آن باشد اقدام به رفع اشکال نموده جریان برق را برقرار مى‌کند، در این صورت مسئله حل مى‌شود. ولى اگر قطع برق از فیوز نبود، به سراغ احتمال بعدى مى‌رود. اگر این بار نیز به نتیجه نرسید، به سراغ موارد بعدى مى‌رود و یکى پس از دیگرى آنها را آزمایش مى‌کند تا راه‌حل پیدا شود. این مثال ساده حامل پیام‌هاى خوبى براى کسى است که مى‌خواهد روش تحقیق علمى را یاد بگیرد؛ زیرا به زبان ساده او را با مفهوم مسئله، فرضیه‌سازی، روش جمع‌آورى اطلاعات و آزمایش فرضیه و نتیجه‌گیرى آشنا مى‌کند و نقش فرضیه را در وصول به هدف تحقیق واضح مى‌نماید.

 

در تعریف فرضیه مى‌توان گفت: فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگى و روابط بین پدیده‌ها، اشیاء و متغیرها، که محقق را در تشخیص نزدیکترین و محتمل‌ترین راه براى کشف مجهول کمک مى‌نماید؛ بنابراین، فرضیه گمانى است موقتى که درست بودن یا نبودنش باید مورد آزمایش قرار گیرد. فرضیه براساس معلومات کلى و شناخت‌هاى قبلى یا تجارب محقق پدید مى‌‌آید. این شناخت‌ها ممکن است براساس تجارب یا مطالعات قبلى باشد، از منابع شفاهى بدست آمده باشد، یا در جریان مطالعهٔ ادبیات تحقیق حاصل شده باشد.

 

در هر صورت، مجموعه منابع مزبور مى‌تواند ذهن محقق را آماده نماید تا درباره  چگونگى متغیرها و روابط آنها در تحقیق مورد نظر حدس بزند و پیش‌بینى بعمل آورد و حاصل آن را در قالب قضایاى حدسى و خبرى تدوین نماید. نکته‌اى که باید درباره  تفاوت فرضیه با نظریه و قوانین یا معلومات کلى بیان شود این است که نظریه و قوانین عمدتاً مشتمل بر قضایاى کلى و عمومى هستند و به مورد خاصى تعلق ندارند و مى‌توانند مصادیق زیادى داشته باشند، درحالى‌که فرضیه حالت کلى ندارد و مختص مسئله تحقیق است که از قضایاى کلى ناشى مى‌شود ولى در قلمرو یک تحقیق خاص شکل مى‌گیرد؛ به همین دلیل، یک محقق نمى‌تواند فرضیهٔ خود را در تحقیق مورد نظرش بصورت قضیهٔ کلى بیان نماید. هرچند از قضایاى کلى به روش قیاسى و از کل به جزء فرضیه‌سازى نماید و فرضیه‌هاى خود را با قضایاى کلى استنتاج نماید، باید مفاهیم و اصطلاحات مربوط به فرضیه را به مسئلهٔ تحقیق خود محدود کند.

 

نقش فرضیه در تحقیق علمى

فرضیه، توجیه و تبیین‌هاى حدسى معیّنى را دربارهٔ واقعیات عرضه مى‌کند و پژوهشگران را در بررسى این واقعیات و تجارب کمک و هدایت مى‌کند. فرضیه یک پیشنهاد توجیهى و به زبان دیگر راه‌حل مسئله است که هم به یافتن نظم و ترتیب در بین واقعیات کمک مى‌کند و هم باعث استنتاج مى‌شود. یافته‌هاى علمى دانشمندان هر یک در پى یک فرضیه و حدس و گمان علمى مقدور شده است. آنها ابتدا به صورت‌بندى فرضیه اقدام کرده‌اند و سپس در مورد آن به تحقیق و جستجو پرداخته‌اند.

 

فرضیه‌ها ضمن اینکه براى پیگیرى و انجام دادن امور تحقیق بطور کلى به محقق جهت مى‌دهند باعث مى‌گردند که:

نخست، مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع تحقیق جهت‌دار شود و از مطالعه منابعى که ربطى به پژوهش ندارند جلوگیرى بعمل آید.

دوم، پژوهشگر را نسبت به جنبه‌هاى موقعیتى و معنى‌دار مسئله پژوهش حساس‌تر مى‌نمایند.

 سوم، فرضیه باعث مى‌شود تا محقق مسئله پژوهش را بهتر درک کند و روش‌هاى جمع‌آورى اطلاعات را بهتر تعیین نماید.

چهارم، فرضیه چهارچوبى براى تفسیر اطلاعات جمع‌آورى شده و نتیجه‌گیرى از آن ارائه مى‌دهد. نکته‌اى که باید به آن توجه شود آن است که تحقیقات علمى از هر نوعى که باشند نیاز به تدوین فرضیه دارند؛ زیرا تحقیق علمى تلاشى است براى معلوم کردن مجهول یا حل مسئله؛ و مجهول ممکن است ماهیت یا شیء یا پدیده باشد، یا ممکن است وضعیت و حالات آن باشد، یا ممکن است از سنخ رابطه بین پدیده‌ها، اشیاء و متغیرها باشد. ممکن است این مجهولات مربوط به گذشته باشند و ممکن است مربوط به حال یا آینده؛ بنابراین، همهٔ آنها روش تحقیق علمى را طلب مى‌کنند. پس در تحقیقات علمى محققان ناگزیرند نسبت به ساختن و پردازش فرضیه اقدام کنند. براى روشن شدن موضوع مى‌توان افزود:

 

در تحقیقات توصیفى فرضیه‌ها مبیّن وجود حالات، شرایط، صفات، ویژگى‌هاى اشیاء و اشخاص، موقعیت‌ها، پدیده‌ها و رخدادهایى هستند که نسبت وقوع رویداد، صفات، ویژگى‌هاى اشیاء و پدیده‌ها را توضیح مى‌دهد. (هومن، حیدرعلی؛ پایه‌هاى پژوهش در علوم رفتاری؛ ص ۴۳)

 

در تحقیقات علّى و همبستگى فرضیه از وجود رابطه صحبت مى‌کند، چه رابطه‌هاى همبستگى و چه رابطه‌هاى علّى که مبیّن رابطه علت و معلولى مى‌باشند.

در تحقیقات علّى بسته به موضوع و اهمیت و مقیاس آن محقق مى‌تواند یک یا چند فرضیه را صورت‌بندى کند. او براى سنجش علت یک پدیده ممکن است چند متغیر را در کانون توجه قرار داده، براى هر یک از آنها فرضیه‌اى تدوین نماید.

سپس، مى‌تواند این فرضیه‌ها را اولویت‌بندى نماید و از بین چند فرضیه مهمترین آنها را جهت شروع آزمایش انتخاب کند. مهمترین فرضیه را فرضیه اهم نیز مى‌گویند؛ یعنى فرضیه‌اى که براى توضیح واقعیت پدیده یا رابطهٔ بین متغیرها محتمل‌ترین باشد یا در واقع در مورد آن احتمال و حدس قوى‌ترى نسبت به دیگران وجود دارد.

 

انواع فرضیه در تحقیقات همبستگى و تجربى

فرضیه تحقیق

فرضیه تحقیق از وجود رابطه یا اثر و یا تفاوت بین متغیرها خبر مى‌دهد یا در واقع وجود این حالات را تأیید نموده آن را واقعى و حقیقى مى‌داند. این فرضیه به دو نوع جهت‌دار و بدون جهت تقسیم مى‌شود.

فرضیه تحقیق بدون جهت

فرضیه تحقیق بدون جهت براى همان دو موضوع فرضیه تحقیق بدون جهت گفته مى‌شود.

۱. بنظر مى‌رسد بین آموزش معلمان و کارآیى آنها رابطه وجود دارد.

۲. بنظر مى‌رسد بین شیب مخروط ‌‌افکنه و آرایش فضایى طبقات اجتماعى رابطه وجود دارد.

 

فرضیه تحقیق جهت‌دار

براى دو موضوع دو فرضیه بصورت زیر گفته مى‌شود.

۱. بنظر مى‌رسد کارآیى معلمان آموزش دیده بیشتر از معلمان آموزش ندیده است.

۲. شیب مخروط‌ افکنه بر آرایش فضایى طبقات اجتماعى مؤثر است.

 

فرضیه صفر

فرضیه صفر که به فرضیهٔ آمارى یا پوچ نیز موسوم است برخلاف فرضیهٔ تحقیق، وجود رابطه، اثر یا تفاوت بین متغیرها را رد کرده، انکار مى‌نماید و اظهار مى‌دارد که این حالات واقعى نیست و حقیقت ندارد و صرفاً ناشى از تصادف و اشتباهات آمارى بویژه اشتباه در نمونه‌گیرى است . (در تحقیقات تاریخى و توصیفى و پس‌رویدادى فرضیهٔ صفر موضوعیت ندارد.) فرضیه صفر در تحقیق موردنظر:

۱. بنظر مى‌رسد کارآیى معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده مساوى است.

۲. بنظر مى‌رسد بین شیب مخروط‌ افکنه و آرایش فضایى طبقات اجتماعى رابطه‌اى وجود ندارد.

 

ویژگى‌هاى یک فرضیهٔ خوب

اهم ویژگى‌هاى یک فرضیه خوب را مى‌توان به شرح زیر برشمرد:

- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنى به‌گونه‌اى ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان براساس آن اطلاعات را گرد‌آورى کرد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.

 

- فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنى آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآورى شده پس از تجزیه‌وتحلیل، پاسخگوى حل مسئله و قابل استفاده باشد.

 

- فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مسئله تحقیق را داشته باشد؛ یعنى باعث پرداختن به کشف حقایقى شود که در چارچوب مسئله تحقیق وجود دارند. ضمناً، حدود آن باید طورى باشد که با مسائل و فرضیه‌هاى دیگر تداخل نکند.

 

- فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنى مفاهیم و متغیرهاى مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتى و واجد معرف‌ها و شاخص‌هایى براى ارزیابى و سنجش باشند تا بتوان با وسائل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.

 

- فرضیه نباید با حداقل و قوانین مسلم و اصول علمى تأیید شده و پذیرفته شده مغایرت داشته باشد.

 

- فرضیه نباید از واژه‌ها و مفاهیم ارزشى استفاده کند، بلکه باید ناظر بر واقعیت و حقیقتى باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً محقق باید در تدوین فرضیه از عباراتى نظیر ایده‌آل است، بسیار خوب است پرهیز کند.

 

- فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنماى فعالیت‌هاى محقق باشد.

 

- فرضیه باید بصورت جملهٔ خبرى باشد تا از نحوهٔ ارتباط متغیرها خبر بدهد.

 

- در یک فرضیه خوب اصطلاحات و واژه‌هاى اختصاصى تعریف مى‌شوند؛ یعنى اگر محقق ناگزیر از کاربرد واژه‌ها و اصطلاحاتى است که براى دیگر افراد مفهوم و مأنوس نیست، باید آنها را تعریف کند.

 

- فرضیه‌ها با توجه به چارچوب نظرى تحقیق تدوین مى‌شوند؛ بنابراین، تعداد ابعاد و رابطه‌هاى موجود در چارچوب نظرى مى‌تواند ملاک عمل براى تعداد فرضیه‌ها باشد.

 

- فرضیه‌ها باید مختص مسئله تحقیق باشند؛ بنابراین، از تدوین فرضیه‌هاى عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاص مورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست مى‌دهد.

 

- باید بین فرضیه‌ها و سؤال‌هاى ویژه یا فرعى تحقیق تناظر صورى و محتوایى وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد و نوع سؤ‌ال‌هاى فرعى و فرضیه‌ها برخاسته از چارچوب نظرى تحقیق است، پس باید بین آنها ارتباط منطقى وجود داشته باشد. فرضیه‌ها در واقع پاسخ‌هاى حدسى به سؤال‌هاى ویژهٔ مربوط به تحقیق هستند.

 

منظور از تناظر صورى این است که اولاً به تعداد سؤال‌هاى فرعی، فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایى این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به‌عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایى با هم ارتباط منطقى داشته باشند.

 

براى اینکه رابطه نظام‌مند بین سؤال اصلى تحقیق، سؤالات ویژه یا فرعی، فرضیه‌ها و سؤالات پرسشنامه‌ یا ابزارهاى گردآورى اطلاعات رعایت گردد بهتر است براساس دستگاه زیر عمل شود:

 

شیوهٔ تدوین، نگارش و ارزیابى فرضیه

پس از مطالعه  ادبیات تحقیق و تعریف مسئله، محقق اقدام به تدوین فرضیه مى‌نماید. او براى نوشتن فرضیه باید با در نظر داشتن سؤالات ویژه تحقیق و نیز متغیرهاى مورد مطالعه، تعداد فرضیه‌هاى خود را مشخص کند. تعداد فرضیه‌ها باید به آن اندازه باشد که نیاز تحقیق را پاسخ دهد و از نتایج آزمون فرضیه‌ها شناخت واقعى و کاملى از پدیده یا روابط بین متغیرها بدست آید.

در عین حال، فرضیه‌هاى متعدد باید به‌گونه‌اى تنظیم شوند که مجموعاً یک واحد کلى و یک سیستم را تشکیل دهند و هماهنگ و همسو باشند . در تحقیقات علمى بسته به ماهیت تحقیق و قلمرو و مقیاس آن تعداد فرضیه‌ها ممکن است از یک تا چندین مورد باشد؛ از این‌رو، تعداد آنها مهم نیست بلکه انسجام، نظام‌یافتنى و هماهنگ بودن آنها مهم است.

 

پس از تخمین تعداد فرضیه‌هاى مورد نیاز، محقق باید آنها را بصورت ساده، روان و کوتاه به شکلى تدوین کند که اولاً مبین وجود رابطه بین متغیرها یا چگونگى وضعیت پدیده‌ها و اشیاء باشد؛ ثانیاً آن را به‌شکل جمله  خبرى صورت‌بندى کند؛ ثالثاً مى‌تواند در آغاز جمله از عبارت به‌نظر مى‌رسد استفاده نماید؛ مثلاً فرضیه  مربوط به تأثیر متغیر مستقل شغل در متغیر تابع مهاجرت را مى‌تواند به این شکل تدوین کند:

بنظر مى‌رسد عامل کمبود شغلِ درآمدزا در سکونت‌گاه‌هاى روستایى شهرستان الف، در مهاجرت روستائیان به سکونت‌گاههاى شهرى تأثیر دارد.

 

پس از آن‌که محقق فرضیه یا فرضیه‌هاى تحقیق خود را تدوین و صورت‌بندى کرد آنگاه با تشکیل جدولى نظیر جدول زیر به ارزیابى آنها مى‌پردازد. نکتهٔ قابل توجه این است که لازم است واژه‌هاى اختصاصى و تخصّصى فرضیه تعریف شود، هرچند تعریف واژه‌هاى عادى یا متداولى که در فرضیه بکار مى‌رود، ضرورتى ندارد.

جدول ارزیابى فرضیه تحقیق    

ردیف

شرح

بلی

خیر

ملاحظات

1

آیا فرضیه قدرت سنجش و تبیین حقایق را دارد؟

 

 

 

2

آیا نتیجه حاصل از آزمون فرضیه پاسخ مسئله را خواهد داد؟     

 

 

 

3

آیا از تداخل مسائل و فرضیه‌هاى دیگر در آن جلوگیرى شده است؟

 

 

 

4

آیا صورت فرضیه ساده و قابل فهم است؟

 

 

 

5

آیا فرضیه قابلیت آزمون‌پذیرى را دارد؟

 

 

 

6

آیا مفاهیم و متغیرهاى فرضیه تبدیل به تعاریف عملیاتى شده است؟

 

 

 

7

آیا فرضیه با حقایق و قوانین مسلم علمى مغایرت ندارد؟

 

 

 

8

آیا از کاربرد واژه‌ها و مفاهیم ارزشى پرهیز شده است؟  

 

 

 

9

آیا فرضیه بصورت جملهٔ خبرى بیان شده است؟            

 

 

 

10

آیا واژه‌ها و اصطلاحات اختصاصى تعریف شده است؟  

 

 

 

11

آیا تمام فرضیه‌هاى مورد نیاز تحقیق تدوین شده است؟

 

 

 

12

آیا فرضیه‌هاى تدوین شده در راستاى تحقیق قرار داشته و با یکدیگر هماهنگى دارد؟

 

 

 

                                                                                                           

دکتر ایرانشاهی







نوع مطلب : درباره پایان نامه، 
برچسب ها : پس از انتخاب و تعریف و تبیین مسئله باید محقق تصویرى ذهنى از چگونگى متغیرها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر ارائه دهد تا براساس آن تلاش کاوشگرانهٔ خود را آغاز کند و از صحت و سقم آن اطمینان حاصل نماید؛ بنابراین، اقدام به تدوین و تبیین قضایاى فرضى و پیشنهادى در چارچوب مسئله تحقیق خود مى‌نماید، به‌نحوى‌که چگونگى متغیر یا پدیده و نیز روابط آنها را با یکدیگر توضیح دهد. فرضیه‌سازى یکى از مراحل حساس تحقیق را تشکیل مى‌دهد؛ چرا که فرضیه‌ها نقش راهنما را دارند و به فعالیت‌هاى تحقیقاتى جهت مى‌دهند. فرضیه‌ها به محقق کمک مى‌کنند تا از بین مسیرهای مختلف و فراوان رسیدن به نتیجه تنها چند مورد آن را که بیش از همه نزدیک‌تر به مقصد بنظر مى‌رسد، برگزیند و سهل‌الوصول‌ترین راهها و محتمل‌ترین جهت‌ها را براى رسیدن به هدف تحقیق انتخاب کند. مفهوم و تعریف فرضیه براى روشن شدن مفهوم فرضیه از مثال‌هاى ساده و روزمره شروع مى‌کنیم. فرض کنید برق خانه‌اى قطع شده و صاحبخانه با مشکل روبرو گردیده است. مسئله او این است که علت قطع برق چیست؟ در عالم تفکر و با استفاده از معلومات کلى و شناخت‌هاى قبلى چند حدس یا گمان به ذهن او خطور مى‌کند؛ مثلاً امکان دارد فیوز کنتور دچار مشکل شده باشد (پریدن یا سوختن). امکان دارد عیب از اتصال سیم‌هاى برق باشد. امکان دارد از کارخانه برق قطع شده باشد و نظایر آن. اینها همه تصورات ذهنى هستند که براى او بوجود مى‌آید و منشأ آنها نیز معلومات قبلى و قضایاى کلى هستند که نسبت به آنها آگاهى دارد. تمام این تصوّرات ذهنى که براى او بوجود مى‌آید، در واقع فرض‌هایى هستند که در ذهن او نقش مى‌بندند و ذهن او را به سمت آن جهت مى‌دهند تا تلاش کاوشگرانه خودش را براى حل مسئله قطع برق در راههاى معدودى به کار گیرد. او بلافاصله شروع به کاوش و تحقیق در مورد هر یک از آنها مى‌کند و ابتدا سهل‌ترین و محتمل‌ترین راه را انتخاب و آزمایش مى‌کند؛ مثلاً ممکن است ابتدا به سراغ کنتور برود و با مشاهده آن از وضعیت فیوز آگاهى یابد. اگر مشکل از آن باشد اقدام به رفع اشکال نموده جریان برق را برقرار مى‌کند، در این صورت مسئله حل مى‌شود. ولى اگر قطع برق از فیوز نبود، به سراغ احتمال بعدى مى‌رود. اگر این بار نیز به نتیجه نرسید،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :